Relacja koła chemicznego
CHROMATOGRAFIA BIBUŁOWA, FILTR WĘGLOWY
Młodzi Adepci Chemii poszerzyli swoją wiedzę na temat rozdzielania mieszanin. Zapoznali się z chromatografią bibułową oraz procesem filtracji przy użyciu węgla aktywnego.
Mieszaninę dwóch cieczy - wody i atramentu, przepuścili przez ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny filtr z gazy, waty i warstwę węgla aktywnego. Woda przepłynęła przez filtr z węglem i w ten sposób została oczyszczona, węgiel pochłonął związki niepożądane.
Filtry węglowe mają szerokie zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna filtracja wody lub powietrza. Znajdziemy je w dzbankach filtrujących wodę, czy akwariach. Usuwają chlor i związki organiczne z wody. Filtry z wypełnieniem z węgla aktywnego stosuje się do dezodoryzacji powietrza m.in. układach wentylacyjno - klimatyzacyjnych.
Na fotografii powyżej przedstawiono rozdzielanie tuszu na składniki metodą chromatografii bibułowej. Powstałe smugi świadczą o tym, że tusze z mazaków zielonego, niebieskiego i czarnego są mieszaniną różnorodnych barwnych substancji o różnych właściwościach.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Co można rozdzielić za pomocą destylacji?
Mieszaniny można rozdzielać przy użyciu różnych metod. Metody rozdzielania zależą od rodzaju mieszaniny- wykorzystują właściwości jej składników. Jedną z podstawowych metod pracy laboratoryjnej jest destylacja wykorzystywana do rozdzielania ciekłych mieszanin jednorodnych.
Uczniowie klas 7 podjęli się zadania, jakim było rozdzielenie mieszaniny jednorodnej alkoholu etylowego i wody. Wykorzystując wirtualną rzeczywistość, Empiriusz Laboratoria Przyszłości, przeprowadzili kontrolowany proces ogrzania mieszaniny. Wykorzystali różnice temperatur wrzenia dwóch cieczy. Jako pierwsza ciecz, bardziej lotna, wydzielił się alkohol etylowy w temp. 78 stopni C, jako druga - woda, w temp. 100 stopni C. Dzięki dostępnej aplikacji uczniowie samodzielnie zmontowali elementy zestawu do destylacji i przeprowadzili doświadczenie. Proces ten jest bardzo często stosowany podczas syntezy organicznej do oczyszczania otrzymanych związków organicznych z zanieczyszczeń. Można w ten sposób otrzymać również wodę destylowaną konieczną do przeprowadzania doświadczeń chemicznych.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Zapraszamy do obejrzenia filmu
Październikowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas VI-VIII
Druga połowa października to przede wszystkim drukarki 3D. W ramach tej tematyki, zapoznawaliśmy się z różnymi modelami drukarek 3D, tj. z drukarkami o konstrukcji odkrytej oraz z drukarkami Flashforge 3 oraz Flashforge 4 o konstrukcji zabudowanej (szkoła została w nie zaopatrzona w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”). Poznawaliśmy ich konstrukcję – podobieństwa i różnice w budowie, obsłudze i konfiguracji. Wykonywaliśmy na nich swoje pierwsze wydruki 3D. Doskonaliliśmy pracę w poznanym już wcześniej programie 3D Builder, budując różne modele. Poznawaliśmy również dodatkowe funkcje programów do „cięcia modeli” i przygotowania ich wydruków – Repetier-Host dla odkrytej drukarki oraz Flashprint dla drukarki FlashForge. W ramach zajęć z drukarek 3D, wykonaliśmy wspólnie projekt prostego przedmiotu (modelu) do rzutowania prostokątnego, łącząc w praktyce wiadomości z techniki o rzutowaniu prostokątnym i wymiarowaniu z modelowaniem przestrzennym w 3D Builder. Uczniowie wykonywali również swoje projekty, wg. własnego pomysłu. Część z nich drukowaliśmy - niestety, sam proces drukowania jest dość czasochłonny, więc nie da się od razu wszystkiego wydrukować w krótkim czasie. Ale to dopiero początek naszej wielkiej przygody z drukowaniem 3D:-)
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Październikowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas IV-V
Druga połowa października upłynęła nam na dalszej pracy z mikrokontrolerem CyberPi. Wykorzystywaliśmy inne, wbudowane w mikrokontroler czujniki, takie jak: czujnik dźwięku, czujnik natężenia światła i miernik siły. Tworzyliśmy w środowisku mBlock programy, które mierzyły te wielkości fizyczne i przekładały na odpowiednią wizualizację graficzną, np. wykres liniowy lub słupkowy. Zbudowaliśmy również prostą grę, polegającą na pomiarze siły wstrząsów mikrokontrolerem, za które gracz otrzymywał punkty.
Do CyberPi podłączaliśmy również zewnętrzne elementy i czujniki, takie jak: głośnik, matrycę niebieskich diod LED, czujnik odległości. Jeden z programów utworzonych w mBlock, odliczał od 9 do 0 za pomocą matrycy niebieskich diod LED, jednocześnie wypowiadając cyfry w języku angielskim, drugi zaś, dokonywał pomiaru odległości od dowolnej przeszkody, informując coraz krótszymi dźwiękami o zbliżaniu się do przeszkody i jednocześnie wyświetlał w cm odległość.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Efektywna lekcja chemii
Nowoczesne narzędzie, jakim jest Wirtualne Laboratorium EMPIRIUSZ, pozwala przeprowadzać doświadczenia według szczegółowej instrukcji, która jest widoczna zarówno dla osoby wykonującej doświadczenie, jak i dla obserwujących.
Korzystając z tej możliwości przeprowadzamy doświadczenia pokazowe, wykorzystując dostępne nam substancje i szkło laboratoryjne, równolegle z doświadczeniem w wirtualnej rzeczywistości. To czego doświadcza uczeń, pozostawia ślad w jego umyśle w postaci wspomnienia, dzięki czemu utrwalenie przekazywanych wiadomości jest efektywniejsze.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska.