DZIEŃ POSTACI Z BAJEK 2023
Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek w tym roku szkolnym obchodziliśmy 8 listopada. Panie bibliotekarki wybrały najpiękniejsze bajki z księgozbioru naszej biblioteki i wyeksponowały je na okolicznościowej wystawce. Dzieci chętnie wypożyczały w tym dniu swoje ulubione bajki i bajeczki. Nauczyciele świetlicy oraz nauczyciele uczący w kl. I-VIII włączyli się w akcję i tego dnia również czytali dzieciom i młodzieży wybrane bajki. Nauczyciele uczący języków obcych czytali uczniom bajki w języku angielskim i niemieckim.
Uczniowie klas młodszych zostali zaproszeni przez panie bibliotekarki do bajkowych zabaw. Korytarz przy bibliotece odwiedziły więc dzieci wcielone w swoje ulubione postacie z bajek. Nauczyciele biblioteki i świetlicy oraz inni nauczyciele przygotowali zabawy i konkursy przy stanowiskach. Dzieci układały bajkowe puzzle, dobierały parami postacie z wybranej bajki, rozpoznawały bajki po wyjętych z czarodziejskiego worka rekwizytach. Wspaniale radziły sobie z przenoszeniem kolorowych kuleczek przy pomocy słomek. Każda klasa wykonała pamiątkowe zdjęcie na bajkowej ściance, a każde dziecko mogło skorzystać z „Królewskiej fotobudki”. Na koniec uczniowie kl. I-III grali w „Koło fortuny” z bajkowymi zagadkami. W czasie zajęć z wychowawcami dzieci brały udział w różnych quizach wiedzy o bajkach.
W klasach IV-VIII zdjęcia klasowe wykonywały pięknie przebrane panie wicedyrektorki. Uwieczniły na zdjęciach wiele znanych bohaterów bajkowych, w których wcielili się nie tylko uczniowie, ale również i nauczyciele.
W tym dniu odbył się również konkurs na najliczniej przebraną klasę oraz plebiscyt na ulubioną bajkę Walta Disneya. Uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy szkoły mogli oddać swój głos na wybraną przez siebie bajkę.
Dziękujemy dyrekcji szkoły, nauczycielom świetlicy i wszystkim nauczycielom za zaangażowanie się w organizację obchodów Dnia Postaci z Bajek. Szczególnie dziękujemy p. Annie Dąbrowskiej, p. Beacie Skupińskiej, p. Annie Okolus-Furtak, p. Justynie Trześniewskiej, p. Barbarze Kwacz, p. Mirosławie Babickiej-Mrzygłód, p. Agacie Pająk oraz p. Bogdanowi Żychowi.
Panie bibliotekarki: Beata Kowalczyk, Renata Kopa
KOŁO CHEMICZNE
CHROMATOGRAFIA KOLUMNOWA
Młodzi Adepci Chemii rozszerzyli swoją wiedzę na temat rozdzielania mieszanin. Tym razem zapoznali się z chromatografią kolumnową. Metoda polegająca na wprowadzaniu mieszaniny na adsorbent umieszczony w kolumnie i rozdzieleniu jej składników za pomocą fazy ciekłej - rozpuszczalnika. Wykonane doświadczenie pozwoliło wydzielić z liści barwniki roślinne. W wyniku przeprowadzonych operacji na kolumnie pojawiły się smugi barwników roślinnych. Okazuje się, że za kolory liści odpowiada nie jeden a kilka barwników roślinnych. Podczas zajęć koła chemicznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
To był wyjątkowy dzień…
Dnia 9 listopada klasy ósme (8a,8b,8c) wraz z wychowawczyniami wybrały się na wycieczkę do Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie. Każda z klas wzięła udział w bardzo ciekawych warsztatach ,które odbyły się w pracowni biologiczno-chemicznej. Jest to niezwykłe miejsce w którym uczestnicy samodzielnie przeprowadzając eksperymenty odkrywają prawa natury rządzące światem. Każdy uczestnik otrzymał swoje stanowisko i odpowiednie przyrządy do przeprowadzenia eksperymentów. Nasi uczniowie badali składniki i właściwości jabłek.
Po warsztatach zwiedzaliśmy interaktywną wystawęo tematyce morskiej. Wystawa w sposób poglądowy prezentowała zagadnienia z zakresu m.in. fizyki, matematyki, astronomii, geografii, medycyny, techniki, ekologii, socjologii, historii czy kultury. Pokazanie różnorodnych zjawisk na przykładach związanych z żeglugą, falami, wiatrem, rybołówstwem czy życiem portu w sposób atrakcyjny sprawiło, że czas minął szybko i ciekawie.
Materiał nadesłała p. Agnieszka Bobkowska
Dzień Jeża
W dniu 09 listopada klasa 4b z wychowawcami odwiedziła Szkołę Specjalną w Stargardzie. Wychowankowie obu szkół wspólnie pracowali, kolorowali oraz rozwiązywali łamigłówki, rebusy, dotyczące życia i cech charakterystycznych jeży. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach plastycznych, wyklejając liśćmi kontury jeża. Następnie aktywnie współpracowały ze sobą podczas zajęć ruchowych z wykorzystaniem Chusty Klanza. Na koniec uczniowie udali się na zasłużony odpoczynek - wspólny posiłek oraz rozmowy na różne tematy.
Materiał nadesłała p. Justyna Zakrzewska
MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH 2023
(MMBS)
Za nami październik, w którym obchodziliśmy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. W tym roku przebiegał on pod hasłem „Biblioteka szkolna: moje szczęśliwe miejsce, w którym kwitnie kreatywność i wyobraźnia”.
W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnychodbyło się w naszej szkole szereg działań mających na celu:
a) promocję biblioteki szkolnej i jej działań,
b) zaakcentowanie Święta Bibliotek Szkolnych,
c) propagowanie zainteresowania książką i czasopismami,
d) rozbudzenie i kształtowanie kultury czytelniczej,
e) podnoszenie poziomu czytelnictwa,
f) integrację środowiska szkolnego, promowanie pracy grupowej.
W ramach naszych działań:
• przygotowałyśmy gazetkę informującą o święcie i obchodach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych,
• przygotowałyśmy tematyczny wystrój w czytelni szkolnej,
• przygotowałyśmy scenariusze i przeprowadziłyśmy zajęcia biblioteczne dla uczniów kl. I, II, III i V,
• zorganizowałyśmy konkurs czytelniczy dla uczniów kl. II,
• propagowałyśmy wśród uczniów uczęszczających do czytelni czytanie czasopism i książek dla dzieci i młodzieży.
W kl. I przeprowadzone zostały zajęcia na temat: O co prosi książka? W kl. II i III zajęcia dotyczyły propagowania czytania poezji dziecięcej – „Poznajemy wiersze Jana Brzechwy”. W kl. V zajęcia przeprowadzone zostały na temat: Rodzaje słowników. Praca ze słownikiem frazeologicznym. Wyjaśnianie związków frazeologicznych. Zastępowanie ich innymi zwrotami. W związku z kontynuacją działań zachęcających do czytania poezji przeprowadziłyśmy Szkolny Konkurs Czytelniczy „Wiersze Jana Brzechwy”.
Dziękujemy wszystkim uczniom i nauczycielom włączającym się w nasze działania.
Panie bibliotekarki: Renata Kopa, Beata Kowalczyk
SZKOLNY KONKURS CZYTELNICZY KL. II
We wtorek – 31.10.2023 r. – w bibliotece odbył się Szkolny Konkurs Czytelniczy „Wiersze Jana Brzechwy”.
Cele konkursu:
• rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród uczniów
• sprawdzenie stopnia znajomości wierszy Jana Brzechwy
• popularyzacja poezji dla dzieci
• uaktywnienie uczniów poprzez udział w konkursach
• propagowanie czytelnictwa poezji
• uczenie zasad zdrowej rywalizacji
Zasady konkursu:
• w konkursie brali udział uczniowie kl. II
• każdą klasę reprezentował trzyosobowy zespół
• konkurs przeprowadzony był w formie ustno-pisemnej
Kryteria oceniania:
• sprawdzeniem prac uczniów zajmowała się komisja konkursowa, w skład której wchodziła p. mgr Beata Skupińska oraz p. bibliotekarki
• wyniki uczniowskich zmagań zespołów zostały podane w tym samym dniu
Wyniki konkursu:
I miejsce ex aequo: zespoły uczniów z kl. IIa i IIc
II miejsce: zespół uczniów z kl. IIb
Zespoły zostały nagrodzone dyplomami. Każdy uczestnik otrzymał pamiątkową książeczkę.
Uczniowie wykazali się bardzo dobrą znajomością wierszy Jana Brzechwy.
WSZYSTKIM UCZESTNIKOM GRATULUJEMY!
Panie bibliotekarki: Beata Kowalczyk, Renata Kopa
11 listopada 1918 r. zakończyła się I wojna światowa. Tego dnia, po 123 latach niewoli, nasza Ojczyzna odzyskała wolność. Tegoroczne obchody Narodowego Święta Niepodległości w naszej szkole miały ciekawy przebieg. W piątek 10 listopada 2023 r. mogliśmy oglądać wystawę poświeconą Bohaterom Tamtych Dni oraz prezentacje multimedialne dotyczące odzyskania przez Polskę niepodległości. W czasie przerw towarzyszyła nam muzyka patriotyczna. Ponadto nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej akcji "Szkoła do Hymnu". O godzinie 11.11 uczniowie naszej szkoły zgromadzili się w holu, aby wspólnie z nauczycielami odśpiewać tę ważną dla naszego kraju pieśń - hymn Polski - "Mazurek Dąbrowskiego". Uczniowie i nauczyciele, aby podkreślić uroczysty charakter tego dnia, ubrali się w stroje galowe i przypięli kotyliony. Nasi najmłodsi uczniowie z klasy 1a i 1b przepięknie zaśpiewali piosenkę "11 Listopada". Tegoroczną akcję wspaniale przygotowały i poprowadziły: Małgosia i Julia z klasy 8b, a przy obsłudze szkolnego sprzętu nagłaśniającego pomagali chłopcy z klasy 8a i 8b. Serdecznie dziękujemy.
Materiał nadesłała p. Joanna Betler
Realizacja projektu „Adopcja ucznia na odległość”
25.10.2023r., w tygodniu Misyjnym, w naszej szkole odbył się kiermasz ciasta. Celem tego przedsięwzięcia była realizacja projektu „Adopcja ucznia na odległość”.
Jest to misyjne dzieło prowadzone przez Zgromadzenie Sióstr Felicjanek na afrykańskiej ziemi. W Kenii Siostry głoszą Dobrą Nowinę i niosą pomoc potrzebującym, by godnie mogli przeżywać swoją codzienność.
Nasza adoptowana koleżanka z Kenii Holidah - Munda Muthee mając 6 lat trafiła do Felicjańskiego Ośrodka Misyjnego i obecnie uczestniczy do szkoły w Matiri.
Jako społeczność szkolna zobowiązaliśmy się wspierać edukację naszej koleżanki każdego roku, aż do klasy VIII. Projekt jest długoterminowy. Towarzyszymy Holidah od przedszkola przez szkołę podstawową. Obecnie dziewczynka w grudniu (tam wtedy rozpoczyna się nowy rok szkolny) rozpocznie naukę w klasie VI.
Dzięki ofiarności Rodziców (w pieczeniu ciasta) i zaangażowaniu uczniów w sprzedaży pysznych wypieków uzbieraliśmy 1949,72. Tę kwotę już wysłaliśmy na konto misyjne.
Za włączenie się w tę akcję bardzo dziękujemy Rodzicom i uczniom naszej szkoły.
Życzymy, aby uczynione dobro dla potrzebujących było pomnożone w Waszym życiu, a łaska Ducha Świętego towarzyszyła każdego dnia wszystkim, którzy włożyli swoje serce i czas w tą akcję misyjną. Bardzo, bardzo dziękujemy.
Katecheci z SP2
AKTYWNE LEKCJE CHEMII
Podczas lekcji chemii uczymy się aktywnie poprzez działanie i przeżywanie. Na drodze samodzielnej aktywności uczniowie klas siódmych przyswajali wiadomości i umiejętności w zakresie rozdzielania mieszanin i badania gęstości substancji.
Problemowa metoda laboratoryjna wykształciła umiejętność projektowania i przeprowadzania doświadczeń, interpretacji wyników i formułowania wniosków. Organizując w ten sposób proces dydaktyczny pozwalamy uczniom na bezpośrednie i skuteczne poznawanie rzeczywistości. Wiedza zdobyta w ten sposób jest bez wątpienia znacznie trwalsza. Z punktu widzenia ucznia ciekawsze jest samodzielne odkrywanie czegoś czego się jeszcze nie zna. Wnioski z jednego eksperymentu nasunęły uczniom kolejne problemy badawcze do rozwiązania na kolejnych lekcjach chemii.
materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Wrześniowe i październikowe zajęcia Koła Informatycznego
dla klas IV-V i VI-VIII oraz zajęcia lekcyjne z
wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Roku szkolny 2023/2024
Wrzesień i październik dla uczniów z klas IV-V oraz VI-VIII na zajęciach Koła Informatycznego upłynął na korzystaniu z programu do modelowania 3D - 3D Builder oraz korzystaniu z drukarki 3D. Oprócz tego uczestnicy koła mieli także możliwość pracy z robotem humanoidalnym - JD Humanoid ez-Robot.
Na początku naszych zajęć, odświeżyliśmy sobie budowę i zasadę działania drukarki 3D oraz podstawy pracy z programem do modelowania. Budowanie modeli i drukowanie na drukarce 3D w grupie uczniów klas IV-V rozpoczęliśmy od wykonania i wydrukowania prostego modelu pionka szachowego. Kolejnym modelem był szachowy król, który podczas drukowania posiadał wygenerowane automatycznie podpory. Przy projektowaniu szachowego skoczka, wykorzystaliśmy gotowy dwuwymiarowy kontur głowy konika, który następnie zaimportowaliśmy do programu 3D Builder i tam przekształciliśmy go w wytłaczany trójwymiarowy model. Następnie model ten został w odpowiedni sposób połączony z trójwymiarową „podstawą” i tak powstał cały model skoczka. Uczniowie na swoich zajęciach mogli także tworzyć i drukować swoje własne prace, np. Myszkę Miki, Spongeboba czy postacie z gry Maincraft. Wspólnie zaprojektowaliśmy i wydrukowaliśmy model bociana stojącego na jednej nodze – tutaj pojawiła się potrzeba wygenerowania wielu podpór. Naszym wspólnym i największym projektem był model dwupłatowego samolotu, który sam w sobie był dla nas dużym wyzwaniem, ale też okazał się prawdziwą kuźnią wspaniałych i oryginalnych pomysłów co do jego zaprojektowania. Niemałym też wyzwaniem okazał się projekt 3D widelca stołowego. W grupie starszych uczniów z klas VI-VIII projektowaliśmy i drukowaliśmy szachową wieżę z odpowiednimi wycięciami na górze, własny projekt skoczka szachowego. Dużym wyzwaniem okazał się projekt modelu odrzutowca. Uczniowie zaprojektowali i wydrukowali także model zamykanej skrzynki, składającej się oddzielnie z górnego wieka i dolnej podstawy, zaprojektowany został również model 3D śruby z łbem i gwintem.
Na zajęciach eksperymentowaliśmy z robotem humanoidalnym JD Humanoid. Po zapoznaniu się z interfejsem programu Arc do obsługi robota, najpierw sterowaliśmy poruszaniem się robota za pomocą odpowiednich opcji, które sterowały jego serwomechanizmami („idź do przodu”, „idź do tyłu”, „skręć w lewo”, „skręć w prawo”). Następnie wybieraliśmy z listy dostępnych akcji, odpowiednie zachowanie robota, np. Taniec Disko, Motyl, Pompki – robot tańczył, robił pompki lub ustawiał się w odpowiedniej pozie. Za pomocą włączonej kamery, robot nie tylko śledził określony przez nas kolor, ale podążał swoim „wzrokiem” za naszymi twarzami. Wykorzystując moduł rozpoznawania mowy w języku angielskim, mogliśmy robotowi wydawać zdefiniowane w programie polecenia głosowe, skojarzone z określonym zachowaniem robota, np. polecenie „Robot forward” powodowało, że robot poruszał się do przodu. Mogliśmy też definiować swoje własne polecenia, które wykonywały określone przez nas akcje, np. robot wypowiadał słowa powitania. Sterowaliśmy również świecącymi diodami w oczach robota, dobierając odpowiedni ich układ. W grupie uczniów IV-V tworzyliśmy również programy w oparciu o środowisko RoboScratch, służące do liniowego programowania, natomiast w grupie uczniów VI-VIII wykorzystywaliśmy do programowania środowisko Blockly, w którym jest możliwość stosowania rozgałęzień programu (funkcja if).
W tym okresie odbywały się również zajęcia lekcyjne z wykorzystaniem drukarki 3D. Uczniowie, w zależności od poziomu klasy mieli możliwość zaprojektowania i wydrukowania różnych modeli 3D. Klasy piąte projektowały stojącą etykietkę reklamową z podpórką z tyłu, przedstawiającą jeden z zabytków Stargardu, klasa szósta projektowała etykietkę do kluczy z wytłoczoną chmurką oraz trójwymiarowy projekt domu. Klasa ósma zaprojektowała trójwymiarowy wykres kolumnowy, stworzony wcześniej w programie MS Excel. Klasa czwarta zaprojektowała model zestawu komputerowego PC (jednostka centralna wraz z monitorem, klawiaturą i myszką).
Podczas zajęć koła informatycznego oraz zajęć lekcyjnych korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
Zapraszamy do obejrzenia filmu3
Zapraszamy do obejrzenia filmu4
Zapraszamy do obejrzenia filmu5
Zapraszamy do obejrzenia filmu6